Billy Vaughn ve Orkestrası’nın ‘Wheels/Orange Blossom Special’ 45’liğindeki (1961) ‘Wheels’ (1960) (Jim Torres / Richard Stephens / Norman Petty). Kuşkular içindeki ‘Tamirci’. Demir; “Ayşe Yenge, senden rica ediyorum, benden hiçbir şeyi saklama. Oya hasta yatağında durmadan Bülent’in adını sayıkladı. Hâlâ onu mu seviyor? Bana her şeyi anlat Allah aşkına.” Ayşe; “Söylemesi zor ama… İşin doğrusu küçük hanım Bülent Bey’i seviyordu. Bülent Bey onu bırakıp başkasıyla nişanlanınca o da nispet olsun diye sizinle evlendi.” Hallaçzadelerin, ‘Kumarbazın İntikamı’nda (1966) tekrar göreceğimiz Villası. Nazmi Bey, karısı Şükran Hanım, kızı Oya ve hizmetçileri Ayşe ile çok mutlu. Tek emeli kızını y eğeni Bülent’le evlendirip mürüvvetlerini görmek. Ondan sonra ölse de gam yemezmiş. Ama milyonerin, bir zamanlar dillere destan olan serveti tehlikede. Son 4 yıl içinde devamlı olarak zarar etmiş. Tüm gayretiyle iflastan kurtulmaya çalışıyor. ‘Her odanın bir hikâyesi, her köşenin bir hatırası olan evleri’ de borç nedeniyle elden çıkmak üzere. Onu düştüğü çıkmazdan kurtarabilecek tek kişi Osman Pastırmacı. Madrabaz tüccar ‘hileli sucuk ve pastırmalardan kazandığı milyonlar yetmiyormuş gibi’ bir müddettir Hallaçzade’nin senetlerini toplayıp tefecilik yapmakla meşgul. Nazmi Bey şimdiye kadar senet ödemelerini hiç aksatmamış. Ama çaresiz kalınca, arkadaşı Avukat Avni’den borcun ertelenmesi için aracılık etmesini istiyor. Pastırmacı’ya kalsa ‘faizle falan bir şeyler yapacak’ ancak kızı Naciye işi karıştırır. Kolej’den beri kıskandığı Oya’ya haddini bildirmek için kısmet ayağına gelmiş. Üstelik sırf evlenemesinler diye Bülent için ‘hususi yemli bir olta’ hazırlamış bile. Dolduruşa gelen Osman kestirip atar; “Ben protestoyu yapıştırır, haczi de basarım.” Yaşamdaki aksilikler bazen mutlulukla sonuçlanabiliyor. Oya’nın [‘Gençlik Rüzgârı’ (1964) filminden anımsadığımız ‘34 AH 992’ plakalı] ‘saltanat arabası’ Maslak Yolu’nda bozulunca Avni Bey tanıdığı bir ustayı getirmek ister. Tamirciye gitmek için yoldan geçen bir taşıtı durdurduğu sırada filmin sürprizi ile karşılaşıyoruz; Sürücü koltuğunda Sadri Alışık var. ‘Takılan vites’i tamir eden Demir Başar sonradan ailenin de kurtarıcısı olacaktır. Işık Tamirhanesi’nin sahibi. ‘Etrafına hürmet ve güven telkin eden güzel bir insan’. İlk görüşte Oya’ya tutulur. Garajdaki sağ kolu Mehmet Usta “Hele şükür Demir abi, ilk defa bir kıza kesildiğini gördüm” diyor. ‘İlk defa ama fena kesilmiş’. Neşe kaynağı Tosun, ağzını her açtığında ‘süspansiyon’ diyen Faik Coşkun ve Niyazi Vanlı gibi çalışanları var. Mehmet de üç aydır Ayşe’yi seviyor. Hem de ‘gösterişli bıyıklarından bile daha fazla’. Onu Şükran Hanım’dan isterken duyulan melodi ‘Orfeu Negro’daki (1959) ‘Manhá de Carnaval’ (Luiz Bonfá / Antonio Maria). ‘Bunca yıllık şerefli ticaret hayatından sonra müflis olarak yaşamaya tahammül edemeyen’ Nazmi Bey, ‘Hungarian Rhapsody No. 2’ (1847/51) (Franz Liszt) ile izlediğimiz sahnede yaşamına son verir. Çalışma masasındaki 12 Şubat 1965 tarihli Time’da ise (o zamanki Doğu Bloğu ile ilgili) bir başka ‘intihar haberi’ vardı; “The Communist Flirtation with Profits.” Şükran Hanım, nedense ‘artık yoksul olduklarını’ kızından gizliyor. Bülent de “Şimdi Oya’yı daha çok seviyorum” falan demişti ama bakışları hiç de öyle değil. Zaten bir yığın kumar borcu var. Bitirimhanedekiler çıkış yolunu gösterir; “Yağlı bir kapı bul oğlum.” Naciye’nin ‘evlenme teklifini’ kabul ediyor. Bu arada Demir, çılgıncasına âşık olduğu Oya’ya ve Şükran Hanım’a kol kanat germiş. Evi satılmaktan kurtarır. Ama bunun genç kıza söylenmesini istemiyor. Pastırmacının nişan törenine Hallaçzadeler ve Demir geldiğinde ‘A Summer Place’ (1959) filminin melodisi (Max Steiner) var. Oya daha önce “Tamirci mi neymiş” diye küçümsemişti ama şimdi durumu kurtarmak için Demir’le evleneceklerini söylüyor. Bunu duyan Naciye, Bülent’i anında unutup, bu kez de Tamirci’nin etrafında pervane olur. ‘Fascination’ (1932/57) (F. D. Marchetti) ile dans ederler. Oya ile Demir artık beraberler. Ama genç kız, onu kendisiyle parası için evlendi sanıyor. Bir dolu yanlış anlamadan sonra ‘Over the Rainbow’ (1939) (Harold Arlen / Edgar Yipsel Harburg) melodisi ile vardıkları anlaşma; Aynı çatı altında yaşayacaklar fakat birbirlerinin olmayacaklar. Birinci yılın sonunda da boşanacaklar. Şükran Hanım’ın her şeyi anlatması Oya’nın gözünü açıyor. Sonraki uğraşı, zaten ona ait olan, Demir’i tekrar kazanmak için. Film biterken Naciye ve adamları onu [‘Ölmeyen Aşk’ (1966) gibi filmlerden bildiğimiz] “Hafize Hanım’ın Yeniköy’deki villası”na kaçırırlar. Son yazısından önceki ‘10. Yıl Marşı’ (1933) (Cemal Reşit Rey / Behçet Kemal Çağlar-Faruk Nafiz Çamlıbel) ve Mich Miller ve Orkestrası’ndan dinlediğimiz ‘Colonel Bogey March’ (1957) (Malcolm Arnold) çok güzeldi. Kul sıkışmayınca Hızır yetişmezmiş. Osman Pastırmacı, kendisinden iş isteyen Bülent’e Hızır’ın aslında Naciye olduğunu anlatmaya çalışıyor. Osman; (Vahi Öz’ün cayır cayır sesi ile) “Hayatta muvaffak olmanın iki şartı vardır. Biri kafanı çalıştıracaksın. İkincisi gözünü açacaksın… Gözünü açmak da kâfi değil. Baktığın yeri göreceksin. Şimdi alalım Naciye’mi. Biraz evvel buradaydı. Ona bakınca ne gördün?” Bülent; (Erdoğan Esenboğa’nın sesi ile) “Şık, kibar, güzel, sevimli bir hanım kız. Allah bağışlasın.” Osman; “Bankadaki hesabında kuzu kuzu yatan 2 milyon lirayı da gördün mü?” Bülent; “Hayır.” Osman; “Sen bakmışsın ama hiçbir şey görmemişsin. Bak oğlum, aklını başına topla. Fırsat dediğin otobüs, tramvay değil ki kaçırdığında arkadan geleni bekleyesin… Naciye, ‘Bülent’ diyor da başka bir şey demiyor.” Bülent; “Maalesef başkasına verilmiş sözüm var.” Osman; “Öyleyse iyi düşün oğlum. Bir yanda senin sözün öte yanda milyonlar.” Delikanlının ‘para’yı seçmesi ışık hızından daha çabuk bir zamanda gerçekleşir. (Yazan: Murat Çelenligil)
Tamirci Parçası (Tamirci Parçası) Resimleri ve Videoları
Tamirci Parçası
Kadro: Ayhan Işık , Filiz Akın , Gülsüm Kamu , Önder Somer , Çolpan İlhan , Hüseyin Baradan , Vahi Öz , Nubar Terziyan , Leman Akçatepe , Necdet Tosun , Faik Coşkun , Muammer Gözalan , Niyazi Vanlı , Mustafa Dağhan , Necip Tekçe , Mehmet Büyükgüngör , Çetin Başaran , Kazım Kartal , Remziye Fırtına , Toros Karabulut , Hayri Esen , Osman Alyanak , Jeyan Mahfi Tözüm , Ayşegül Devrim , Sadettin Erbil , Rıza Tüzün , Erdoğan Esenboğa , Hayri Arlı
Yönetmen: Türker İnanoğlu, Aram Gülyüz
Senaryo: Fuat Özlüer
Yapımcı: Türker İnanoğlu
Müzik:
Görüntü Yönetmeni: Yılmaz Gürbüz
Tür: Dram, Duygusal
Ülke: Türkiye
Vizyona Giriş Tarihi:
0 yorum:
Yorum Gönder